Improschool Apeldoorn

Blogs

Picture
  • Cursussen
  • Workshops
  • Voorstellingen
  • Wie
  • Contact
  • Blogs
  • Impro voor kids
  • Improgroepen in Apeldoorn
  • Improschool op school
  • Fllesc

13/11/2024

De rollen van de docent

0 Opmerkingen

Read Now
 
Een theaterdocent heeft verschillende rollen nog even los van wanneer hij zelf een rol speelt. Ik heb het hier over de inmiddels vijf  verschillende rollen die een docent kan aannemen in het leerproces van een groep.
In het boek 'spelen is de kunst 'het handboek voor de theaterdocent van Lidwine Jansens beschrijft ze de volgende. De docent als:
De inspirator. zet verbeelding aan het werk. Hieronder valt
                         de observator
observeert de groep om de kwaliteit van iedere speler te ontdekken
                        de procesbegeleider observeert en stuurt betrokkenheid bij de les en stuurt de dynamiek
De instructeur de klassieke docent die een te behalen doelt stelt en uitlegt hoe dat doel is te bereiken.      
             De instructeur houdt zich ook bezig met lensontwerpen, organisatie van groepen en lange leerplannen
De medespeler zoekt vanuit het perspectief van een medespeler naar dynamiek, kan uitdagen om flow
              te creëren maar ook grenzen bewaken. Zelf sta ik hier iets anders in de de schrijfster en vind vooral     
              geve van inspiratie en stimulans belangrijk. Maar het is een nuttige rol die je als docent even laat
              ervaren  wat je kan binnen de kaders van je eigen opdracht (soort 360 graden met jezelf).
De regisseur  
stuurt naar een eindproduct zonder het proces van de leerlingen uit het oog te verliezen door
                     de toeschouwer mee te nemen (bijvoorbeeld met kijkvragen).
De recensent is een beoordelaar en legt het spel langs een duidelijk vooral uitgelegde lijst criteria die helder
                    zijn voor de leerling.

Annekdote
Die laatste rol is voor mij persoonlijk een lastige. Hoewel ik als docent C.K.V. op het V.O. constant n.a.v. de exameneisen moet beoordelen doe ik dit in mijn cursussen en workshops te weinig. Bij een beginnerscursus ga ik dit vaak uit de weg omdat je vooral cursisten tot spel wil stimuleren. Ik ben hier wel eens te lang in blijven hangen terwijl om mij heen wel geluiden van andere recente druk op mij uitvoeren. Daardoor wordt het een hongerig monster wat te lang in een kooi heeft gezeten. Wanneer cursisten vervolgens een ambitie neerzetten op basis van de stimulerende docent (inspirator, regisseur, medespeler en instructeur) vind ik me geconfronteerd met een product wat met veel ambitie (en marketing is neergezet) maar niet de basis kwaliteit heeft om aan die ambitie te voldoen. Een docent kan dit ook zien aan een groep die sterk inzet op veiligheid en niet confronterend durft te zijn in hun feedback. Dan kan dit ; monster' er ineens uitbreken en toen was ik dus te laat. Dus mijn les en tip is: voedt het monster ad en toe. Negeer de recensent niet.  Maak eens een beoordelingsblad, laat ook cursisten wennen aan het beoordeeld worden. En vraag om toestemming en als die niet komt dan kan je altijd afstand nemen want niemand heeft iets aan een verzuurde docent die op zijn lip zit te bijten.





Share

0 Opmerkingen
Details

    Fulco 

    Fulco is theaterdocent en impro speler

    Archives

    Juni 2025
    Februari 2025
    November 2024
    Oktober 2024
    Mei 2024
    Maart 2024
    Augustus 2023
    November 2022
    Augustus 2022
    Juni 2022
    Februari 2020
    Mei 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    September 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Januari 2017

    Categories

    Alles

    RSS-feed

  • Cursussen
  • Workshops
  • Voorstellingen
  • Wie
  • Contact
  • Blogs
  • Impro voor kids
  • Improgroepen in Apeldoorn
  • Improschool op school
  • Fllesc