Een theaterdocent heeft verschillende rollen nog even los van wanneer hij zelf een rol speelt. Ik heb het hier over de inmiddels vijf verschillende rollen die een docent kan aannemen in het leerproces van een groep.
In het boek 'spelen is de kunst 'het handboek voor de theaterdocent van Lidwine Jansens beschrijft ze de volgende. De docent als: De inspirator. zet verbeelding aan het werk. Hieronder valt de observator observeert de groep om de kwaliteit van iedere speler te ontdekken de procesbegeleider observeert en stuurt betrokkenheid bij de les en stuurt de dynamiek De instructeur de klassieke docent die een te behalen doelt stelt en uitlegt hoe dat doel is te bereiken. De instructeur houdt zich ook bezig met lensontwerpen, organisatie van groepen en lange leerplannen De medespeler zoekt vanuit het perspectief van een medespeler naar dynamiek, kan uitdagen om flow te creëren maar ook grenzen bewaken. Zelf sta ik hier iets anders in de de schrijfster en vind vooral geve van inspiratie en stimulans belangrijk. Maar het is een nuttige rol die je als docent even laat ervaren wat je kan binnen de kaders van je eigen opdracht (soort 360 graden met jezelf). De regisseur stuurt naar een eindproduct zonder het proces van de leerlingen uit het oog te verliezen door de toeschouwer mee te nemen (bijvoorbeeld met kijkvragen). De recensent is een beoordelaar en legt het spel langs een duidelijk vooral uitgelegde lijst criteria die helder zijn voor de leerling. Annekdote Die laatste rol is voor mij persoonlijk een lastige. Hoewel ik als docent C.K.V. op het V.O. constant n.a.v. de exameneisen moet beoordelen doe ik dit in mijn cursussen en workshops te weinig. Bij een beginnerscursus ga ik dit vaak uit de weg omdat je vooral cursisten tot spel wil stimuleren. Ik ben hier wel eens te lang in blijven hangen terwijl om mij heen wel geluiden van andere recente druk op mij uitvoeren. Daardoor wordt het een hongerig monster wat te lang in een kooi heeft gezeten. Wanneer cursisten vervolgens een ambitie neerzetten op basis van de stimulerende docent (inspirator, regisseur, medespeler en instructeur) vind ik me geconfronteerd met een product wat met veel ambitie (en marketing is neergezet) maar niet de basis kwaliteit heeft om aan die ambitie te voldoen. Een docent kan dit ook zien aan een groep die sterk inzet op veiligheid en niet confronterend durft te zijn in hun feedback. Dan kan dit ; monster' er ineens uitbreken en toen was ik dus te laat. Dus mijn les en tip is: voedt het monster ad en toe. Negeer de recensent niet. Maak eens een beoordelingsblad, laat ook cursisten wennen aan het beoordeeld worden. En vraag om toestemming en als die niet komt dan kan je altijd afstand nemen want niemand heeft iets aan een verzuurde docent die op zijn lip zit te bijten.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Details
FulcoFulco is theaterdocent en impro speler Archives
November 2024
Categories |